søndag den 30. september 2018

secondhandbutikker

Jeg elsker virkelig at shoppe secondhand. For mig er en genbrugsbutik som at komme ind i en hule, hvor jeg kan finde skatte – skatte som ingen andre kan få fingrene i. Hvis du kun har 100 kr. tilbage på kontoen, kan du snildt komme ud med et helt nyt outfit, hvilket ikke er så dumt, hvis din økonomi ikke rækker så langt. Jeg shopper især secondhand i provinsen, hvor der ikke så mange om budet, og hvor priserne er lavere. Dog er jeg også ret glad for luksussecondhand, som jeg så shopper i storbyerne istedet. Da jeg har ret mange år på bagen som secondhandshopper, tænkte jeg, at jeg ville lave en lille guide til jer, som enten er nye i junglen eller som aldrig helt har forstået, hvordan alle os andre finder de lækre sager.
  1. Lav en strategi hjemmefra omkring hvad du skal gå efter. Dette er et tip, som jeg ofte selv benytter mig af. Det er altid en god idé at have et overblik over, hvad man mangler i sin garderobe, og her har du altså muligheden for at få indfriet de ønsker for langt færre penge end normalt. Har du lige læst i et modemagasin, at det skulle blive moderne med flared bukser så gå på jagt efter sådan et par før, at alle andre begynder at lede efter nogle. Hvis du går og overvejer at prøve en ny trend af, har du her muligheden for at gøre det uden, at det har kostet dig så meget, hvis du hurtigt finder ud af, at det ikke lige var dig. Jeg kigger i øjeblikket efter: statement øreringe, et nålestribet jakkesæt og alt i lyserødt.
  2. Tag dig god tid. Jeg shopper ofte secondhand alene, sådan at jeg kan få lov til at kigge alt igennem uden, at der er nogen som kigger på klokken. Dette kan nemlig godt tage lang tid. Da der ofte er ret proppet med tøj på stativerne i den slags butikker, går jeg igennem stativerne item for item, så jeg ikke går glip af noget.
  3. Lad være med at købe noget som ikke er din størrelse. Denne fejltagelse gjorde jeg ofte dengang, hvor jeg startede med at gå i genbrugsbutikker, og jeg kan i hvert fald sige for mig selv, at ingen af de ting nogensinde blev brugt. Derfor er det vigtigt at prøve alt på selvom, at noget kun koster en flad 20’er. Lad dig ikke friste af prisen, hvis det alligevel bare kommer til at fylde i skabet.
  4. Kig efter de (normalt) dyre materialer. Der er virkelig mange penge at spare her. Jeg har næsten købt alle mine læderbælter brugt, og så er de endda ofte meget pænere end dem, som du finder i butikkerne. Sko i ruskind og læder er jeg også begyndt at kigge meget efter. Specielt fordi at sko som disse (tidligere kaldt mormorsko af undertegnede) er blevet ret så moderne, og altså er ret nemme at opstøve secondhand. Disse butikker er desuden ofte proppet med smukke vintage silkekjoler, som er fantastiske om sommeren eller til at sove i.
  5. Lad dig ikke påvirke af mærket i nakken. At din nye strik er fra et eller andet mærke kaldet noget ala Smart 4 You (sådan en sag har jeg nemlig lige scoret), kan kun du se. Kig kun på selve produktet. Prøv desuden at forestil dig at se det, som du står med i hånden i en anden kontekst end i en butik for aflagte klæder.
  6. Hvis der er noget, som du leder efter så spørg. Det kan tage lang tid at kigge alt igennem i de lidt større butikker, og så kan det også være lidt hyggeligt at sludre, imens du alligevel går rundt. Desuden ligger der ofte flere poser med tøj, som ikke er kommet på plads i butikken endnu ude bagved. At der ikke er andre, som har set disse sager endnu gør også, at der er ok stor chance for at finde noget interessant.
Bonusinfo: Tjek altid åbningstiderne. Åbningstiderne for secondhandbutikker er ofte anderledes end for de andre butikker. De fleste secondhandbutikker er begyndt at tage imod kortbetaling, men det er dog altid en god idé at have kontanter med for at være på den sikre side.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar